fbpx

BDO – Odpady w Branży Beauty

W poniższym artykule rozwieję wątpliwości związane z BDO w Branży Beauty. Jest to temat często poruszany w naszej Grupie Wsparcia Beauty Razem. W tym miejscu zbiorę wszystkie niezbędne informacje dotyczące BDO, abyś godzinami nie musiała przeszukiwać Internetu, poszukując odpowiedzi.

KTO?

Pierwsze podstawowe pytanie brzmi: „Kto powinien zgłaszać się do BDO?”. Odpowiedź w zasadzie jest krótka – Ci, którzy wytwarzają odpady MEDYCZNE.

Odpady medyczne zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach stanowią odpady powstające w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycyny.

Źródło: https://www.gov.pl/web/gis/odpady-medyczne

Ci wszyscy, którzy wytwarzają odpady medyczne MUSZĄ złożyć wniosek o wpis do Rejestru. Można go złożyć poprzez skorzystanie z rejestrowego formularza elektronicznego, dostępnego na stronie: https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/. Istnieją też wyjątki, kiedy to Marszałek Województwa, sam wpisuje dane podmioty do Rejestru BDO z urzędu, choćby ze względu na miejsce wykonywania działalności danego podmiotu. Działalności, które są poddane obowiązkowej rejestracji BDO są szczegółowo wymienione w art. 50 ust. 1 oraz art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach.

Tylko 1 na 300 korzystających wspiera Beauty Razem finansowo.
Wesprzyj nas cegiełką:

25 zł 50 zł 100 zł 200 zł
Możesz ustawić zlecenie stałe: 25 zł / mc 50 zł / mc 100 zł / mc 200 zł / mc

i odebrać materiał w podziękowaniu.

Czy w salonach fryzjerskich, kosmetycznych wytwarza się odpady medyczne?

W większości przypadków NIE. Większość odpadów które wytwarzamy są to odpady KOMUNALNE, które NIE PODLEGAJĄ obowiązkowi rejestracji w BDO. Sprawa jest dość prosta – używasz różnych narzędzi kosmetycznych tj. cążek do skórek, szczotek, pęset itp., preparatów chemicznych tj. szamponów, odżywek, płynu do zmywania lakierów itp. Jednak NIE SĄ to produkty, które zagrażają życiu. Chodzi tu m.in. o ryzyko przenoszenia chorób na danych przedmiotach np. w szpitalach powstaje masa produktów, które mogą przenosić choroby, choćby zakrwawiona gaza, wacik, czy gips, substancje niebezpieczne, części ciała, resztki narzędzi chirurgicznych, czy nawet pozostałości z żywienia pacjentów oddziałów zakaźnych.

Opakowania po kosmetykach także są odpadami komunalnymi.

Zatem jak sama widzisz, w większości z naszych gabinetów nie powstają żadne tego typu odpady medyczne, które podlegają rejestracji.

Inna sprawa ma się w gabinetach kosmetologii estetycznej czy medycyny estetycznej. Do zabiegów wykorzystuje się takie narzędzia, jak choćby strzykawki, czy skalpele, które są już odpadem medycznym, ponieważ bezpośrednio ingerują w ciało człowieka i po prostu mogły zostać zakażone.

Odpady medyczne i komunalne

Do grupy odpadów medycznych zalicza się:

  • 18 01 02* Części ciała i organy oraz pojemniki na krew i konserwanty służące do jej przechowywania (z wyłączeniem 18 01 03)
  • 18 01 03* Inne odpady, które zawierają żywe drobnoustroje chorobotwórcze lub ich toksyny oraz inne formy zdolne do przeniesienia materiału genetycznego, o których wiadomo lub co do których istnieją wiarygodne podstawy do sądzenia, że wywołują choroby u ludzi i zwierząt (np. zainfekowane pieluchomajtki, podpaski, podkłady), z wyłączeniem 18 01 80 i 18 01 82
  • 18 01 80* Zużyte peloidy po zabiegach wykonywanych w ramach działalności leczniczej o właściwościach zakaźnych
  • 18 01 82* Pozostałości z żywienia pacjentów oddziałów zakaźnych

źródło: https://eco-abc.com.pl/odpady-medyczne-zakazne/

Odpady komunalne dzieli się na:

  • papier – opakowania z papieru, kartonu, tektury, gazety i czasopisma, torby papierowe, zeszyty, ulotki, katalogi itd. Pojemniki na papier mają kolor niebieski.
  • metal i tworzywa sztuczne – puszki, plastikowe opakowania po produktach spożywczych czy środkach czystości, nakrętki, folie aluminiowe, opakowania wielomateriałowe, kapsle itp. Pojemnikom na metal i tworzywa sztuczne przypadł kolor żółty.
  • szkło – butelki i słoiki po produktach spożywczych oraz opakowania po kosmetykach jeśli nie są połączone trwale z innymi surowcami. Pojemniki na szkło są koloru zielonego. Jeśli w danym miejscy stosowany jest podział na szkło bezbarwne oraz kolorowe to pojemniki są odpowiednio białe i zielone.
  • bio – odpadki warzywne i owocowe oraz resztki jedzenia, a także skoszona trawa, liście, trociny, gałęzie itp. Pojemniki na bio odpady mają kolor brązowy.

Wiesz już, że jeżeli nie wytwarzasz żadnych odpadów medycznych, które zagrażają życiu lub niosą za sobą ryzyko przenoszenia chorób, to nie musisz rejestrować się w BDO.

Pewnie zastanawiasz się jeszcze, co z narzędziami, których używasz? W końcu też, w mniejszym lub większym stopniu, mają one styczność z ludzkim ciałem. Tak, ale Twoim obowiązkiem jest dokładna sterylizacja sprzętu, na którym pracujesz oraz dezynfekcja skóry. W przypadku, gdy dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek MUSISZ jeszcze dodatkowo dekontaminować pomieszczenie i urządzenia.

Można posiadać umowę na sterylizację z przychodnią lub posiadać własny autoklaw. Najlepiej zorientować się we własnym Sanepidzie, bo: „co kraj to obyczaj”.

Jest jednak część z nas, która już jest wpisana do Rejestru BDO. Wtedy obowiązuje Was wypełnienie i wysłanie sprawozdania rocznego w BDO.

Instrukcja sprawozdania rocznego BDO:

  1. Zaloguj się na stronę: https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/User/Login/Login
  2. Wejdź na „profil zaufany”.
  3. Wybierz sposób logowania się.
  4. Przewiń stronę w dół, pokaże się następujący widok, kliknij w „Opcje”, a następnie „wybierz”
  5. Kolejnym krokiem jest wybranie adresu miejsca , gdzie wytwarzane są odpady. Kliknij w „Opcje”, potem w „wybierz”
  6. Po lewej stronie wybierz „SPRAWOZDAWCZOŚĆ” , a następnie „Sprawozdawczość o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami”. Kliknij w „+Nowe sprawozdanie”
  7. Wybierz okres sprawozdawczy, adresata (Urząd Marszałkowski Województwa np. Pomorskiego ), wprowadź adres email i telefon służbowy.
  8. W dziale I, kliknij w „Opcje”, potem „+Dodaj”
  9. Przewiń trochę niżej, kliknij w „Nazwa miejsca prowadzenia działalności” i wpisz nazwę miejsca(adres wytwarzania odpadów)*, po wybraniu pola uzupełnią się automatycznie. W kolejnym kroku wybierz datę rozpoczęcia działalności, następnie kliknij w „+Dodaj PKD” i wybierz numer PKD działalności. *Jeżeli miejscem wytwarzania odpadów jest siedziba, wpisz „Siedziba”, jeżeli jest to inny adres wpisz nazwę, jaką wpisano przy dodawaniu miejsca wytwarzania odpadów.
  10. Zaznacz pole „Wytwarzanie”, a następnie kliknij w „Zapisz”. Cofnij się do listy działów.
  11. Przejdź do działu XI. „Informacja o wytworzonych odpadach”, kliknij w „Opcje”, a następnie „+Dodaj”
  12. Przewiń w dół, kliknij w „+Dodaj miejsce”
  13. Ponownie zjedź niżej, kliknij w pole „Nazwa miejsca prowadzenia działalności”.
  14. W pole do wyszukiwania wpisz nazwę miejsca prowadzenia działalności*(wytwarzania odpadów), wybierz je, a na końcu naciśnij „zapisz”. *Jeżeli miejscem wytwarzania odpadów jest siedziba, wpisz „Siedziba”, jeżeli jest to inny adres wpisz nazwę, jaką wpisano przy dodawaniu miejsca wytwarzania odpadów.
  15. Kliknij w „Opcje”, następnie „Odpady wytworzone poza instalacją
  16. Przewiń niżej, zaznacz „TAK”, w kolejnym kroku kliknij w „+Dodaj kod i rodzaj odpadu”.
  17. Kliknij w pole „Kod i rodzaj odpadów”, wybierz wytwarzany przez siebie kod odpadu np. 180103*, ponieważ kod ten jest z gwiazdką zaznacz pole „Kod Ex”, a następnie wpisz w pole „Rodzaj odpadu ex”: medyczne niebezpieczne. *Jeżeli były wytwarzane inne kody odpadów należy je dodać w taki sam sposób. Kody odpadów bez gwiazdki nie wymagają zaznaczania pola „Kod Ex”.
  18. Zaznacz pole „Pozostałe” tak jak na obrazku poniżej. Następnie wpisz masę wytworzonych odpadów w danym roku w Mg(mega gramach), np. 1 kg to 0,0010 Mg ; 10 kg to 0,0100 Mg ; 100 kg to 0,1000 Mg. Na końcu kliknij „Zapisz”.
  19. Na samym dole kliknij w „Cofnij” aby powrócić, w kolejnym kroku ponownie kliknij w „Cofnij”, które znajduje się na samym dole. Następnie na końcu strony kliknij „Złóż sprawozdanie”

Źródło: https://medipal.pl/wp-content/uploads/2020/10/INSTRUKCJA-SPRAWOZDANIE-ROCZNE-BDO.pdf

Jeżeli jednak nadal masz wątpliwości, czy czasem Twoja działalność nie podlega obowiązkowi rejestracji BDO, zachęcam Cię do wypełnienia ankiety, dostępnej na stronie rządowej: https://bdo.mos.gov.pl/sprawdz-czy-musisz-sie-zarejestrowac-w-bdo-pytanie-1

Pamiętaj, że naszym wspólnym obowiązkiem jest dbanie o środowisko, dlatego też każdy salon, gabinet powinien prowadzić segregację śmieci, czyli plastik do plastiku, szkło do szkła, papier do papieru itp.

TAGI

Komentarze

Beauty Razem

Beauty Razem

Wspólna inicjatywa 50.000 Ekspertów Beauty, kosmetyczek, kosmetologów, stylistek, wizażystek, fryzjerek i przedstawicieli kilkudziesięciu pokrewnych specjalności.

  • Promocja!

    Muzyka na Dzień Kobiet w Prezencie

    0,00  z VAT

    Najniższa cena z 30 dni: 49,99 

    Dodaj do koszyka

    Czas trwania: 60 minut

    Posłuchaj utworu demo

  • Kontrola Sanepid - Poradnik i pomocna lista kontrolna

    Kontrola Sanepid – Poradnik i pomocna lista kontrolna

    99,00  z VAT
    Dodaj do koszyka
  • BeautyRazem_Kontrola_PIP_Poradnik_i_Lista_kontrolna

    Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy – Poradnik i pomocna lista kontrolna

    99,00  z VAT
    Dodaj do koszyka
  • Porada Prawna Beauty

    249,00  z VAT
    Dodaj do koszyka

Przeczytaj także

Tajne Teczki VAT 8% Beauty Razem. Co w nich było? [Ujawniamy]

Zaskakujący finał planowanego spotkania Michała Łenczyńskiego z Beauty Razem z Ministrem Finansów Andrzejem Domańskim. Szumnie zapowiadana w mediach rozmowa nie doszła do skutku, z zdarzenie zakończyło się zaskakująco. UdostępnijTweetujUdostępnij

04.03.2024

Lista Poparcia VAT 8% na Całą Branżę Beauty

Branża beauty pokazuje jedność publikując historyczna listę żądania objęcia obniżonym podatkiem VAT 8% całego sektora beauty bez żadnych wykluczeń. W ciągu godziny ponad 1.000 osób. Pierwsza propozycja ministerstwa finansów realizowała jedynie w części postulat Beauty Razem, a niżej podpisani oczekują rozszerzenia. UdostępnijTweetujUdostępnij

02.03.2024

Na które zabiegi wejdzie VAT 8% Beauty Razem?

Projekt rozporządzenia ministra finansów kwalifikuje do obniżki VAT do 8 proc. różne obszary sektora beauty. Postulat VAT 8% na cały sektor beauty to starania Beauty Razem w 2020 roku. Pełna realizacja nie jest pewna, ale Beauty Razem pracuje nad nim dalej. UdostępnijTweetujUdostępnij

01.03.2024

Zapisz się, a nie przegapisz niczego ważnego. W naszym newsletterze znajdziesz informacje o najciekawszych dyskusjach, postach, produktach i nowościach, które ciągle pojawiają się w Grupie Beauty Razem!

Coś poszło nie tak. Spróbuj raz jeszcze.
Dziękujemy za zapis. Jesteśmy w kontakcie!