fbpx

Czy pracownik może publikować swoje prace na swoich prywatnych kontach społecznościowych?

To, czy pracownik może publikować swoje prace na swoich prywatnych kontach społecznościowych, często spędza sen z powiek pracodawcom. Jakie są prawa pracownika w tym zakresie?

Tylko 1 na 300 czytających wspiera Beauty Razem finansowo.
Wesprzyj naszą pracę

25 zł 50 zł 100 zł 200 zł inna kwota

i odbierz materiał w podziękowaniu.

W TEORII – PRAWO

Parafrazując ustawę o prawie autorskim: wszystkie zdjęcia prac wykonanych przez pracownika w godzinach i miejscu pracy stają się własnością pracodawcy. Chyba, że umowa o pracę lub ustawa stanowią inaczej. Wszystkie obowiązki pracownika muszą być jasno zapisane w umowie o pracę. Tak więc sugerując się ustawą, pracownik – o ile umowa nie określa inaczej – nie może publikować zdjęć swoich prac na swoich prywatnych profilach, ponieważ są one własnością pracodawcy – jeżeli zostały wykonane w miejscu i godzinach pracy.

Przeczytaj także

W PRAKTYCE – ŻYCIE

Tak naprawdę, czy pracownik może robić i publikować zdjęcia swoich prac na prywatnych profilach często zależy od pracodawcy. Publikacja pięknej fryzury, czy starannie wykonanych paznokci to świetna reklama dla salonu. Jednak…przy okazji samego pracownika, co najbardziej stresuje pracodawcę. Jest to bardzo sporna kwestia. Jedni boją się, że pracownik rozreklamuje siebie i swoje prace, a następnie odejdzie z gronem klientem, drudzy podchodzą do tematu bardziej łagodnie, traktując te działania jako promocję salonu. W umowie o pracę często pojawia się zapis o zakazie konkurencji przez jakiś czas np. 3 lata, po zakończeniu pracy, więc jest to dobre zabezpieczenie pracodawcy, przed ewentualnym „zabraniu” klientów przez pracownika.

Bardzo ważną kwestią jest także konstrukcja umowy o pracę. Powinna być tak skonstruowana, żeby pracownik doskonale wiedział co może, co musi, a czego mu nie wolno. Jeśli w umowie pojawi się zapis o zakazie publikowania prac wykonanych w salonie na profilu prywatnym, a mimo to pracownik to zrobił, jest to bezsprzecznie złamanie prawa – zapisu w umowie. Można wtedy wyciągnąć konsekwencje prawne w stosunku do pracownika.

Mając jednak luźniejsze relacje, pracodawca i pracownik mogą ustnie uzgodnić, że np. w celu poszerzania zasięgów, przyciągania nowych klientów, pracownik może wrzucać zdjęcia u siebie.

Dla bardziej wybrednych jest jeszcze jeden sposób, aby dwie strony zadowolić. Jest to również częsta praktyka w salonach, o czym mówią dziewczyny z BeautyRazem. Można pracownikowi zlecić prowadzenie firmowych kont społecznościowych lub udostępnianie dodanych przez konta firmowe postów. To w dużej mierze zależy od obowiązków pracownika i ilości pracy, a także przede wszystkim od jego chęci.

Przeczytaj także

Wracając do umowy – jeżeli jest w niej napisane, że jednym z obowiązków pracownika jest prowadzenie firmowego funpage’a to musi on te zadania wykonywać. W końcu świadomie podpisał umowę, z którą się wcześniej zapoznał.

Udostępnianie firmowych postów na swoich prywatnych kontach, też jest kwestią sporną. Jedni pracownicy uważają, że konta prywatne to konta prywatne i nie chcą „zaśmiecać sobie tablicy”, dla drugich natomiast to czysta przyjemność móc udostępnić wykonaną przez siebie, czy koleżankę pracę. Wszystko sprowadza się do rozmowy pracodawcy z pracownikiem.

Publikując zdjęcia swoich prac na swoim profilu można też oznaczyć profil firmowy lub wrzucić logo firmy na zdjęcie. To będzie czytelny przekaz dla odbiorcy – gdzie została wykonana usługa i przez kogo.

PODSUMOWANIE

To, czy możesz wykorzystywać zdjęcia swoich prac wykonanych w trakcie pracy w celach prywatnych, w dużej mierze zależy od ustaleń z pracodawcą. Zgodnie z prawem możesz je publikować na swoich mediach społecznościowych tylko jeśli wynika to z umowy lub ustawy. Jednak w praktyce wielu pracodawców zezwala na to, ponieważ dla nich jest to po prostu świetna reklama i szansa na pozyskanie nowych klientów.

TAGI

Komentarze

Zobacz także

Przegląd kasy fiskalnej online

Publikacja: 24.06.2021

Posiadanie kasy fiskalnej online od 1 lipca 2021r. przez salony kosmetyczne i fryzjerskie, nie jest jedynym obowiązkiem związanym z samą kasą. Drugą ważną kwestią jest przegląd kasy fiskalnej online. Jako podatnik masz obowiązek zgłosić kasę do okresowego przeglądu technicznego. Kto wykonuje przegląd kasy fiskalnej online?

Salony zamykają drzwi. Już 30% więcej się zamknęło.

Publikacja: 06.04.2021

DEMENTI prasowe. 30,5 proc. więcej salonów Beauty zamknęło dziś drzwi. Najnowsze badania Beauty Razem pokazują, że rządowe zapowiedzi wsparcia wynegocjowanego przez Beauty Razem zaczynają przekonywać specjalistów do zaprzestania działalności.

Zakazy w branży Beauty a Konstytucja i Stan Klęski Żywiołowej [opinia adwokata]

Publikacja: 26.03.2021

Sędziowie stosują zasadę swobodnej oceny środków dowodowych. Dlatego różnie bywa z wyrokami i poglądami sądu. Odwołanie kary nałożonej przez sanepid może nastąpić tylko w przypadku nieprzyjęcia mandatu przez ukaranego. Przeczytaj pełną opinię adw. Hoa Dessoulavy-Śliwińskiej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza otrzymasz powiadomienia o nowych materiałach, które dla Ciebie w tym momencie przygotowujemy.

Coś poszło nie tak. Spróbuj raz jeszcze.
Dziękujemy za zapis. Miło nam być z Tobą w kontakcie :)