fbpx

Czy pracownik może publikować swoje prace na swoich prywatnych kontach społecznościowych?

To, czy pracownik może publikować swoje prace na swoich prywatnych kontach społecznościowych, często spędza sen z powiek pracodawcom. Jakie są prawa pracownika w tym zakresie?

Tylko 1 na 300 korzystających wspiera Beauty Razem finansowo.
Wesprzyj nas cegiełką:

25 zł 50 zł 100 zł 200 zł
Możesz ustawić zlecenie stałe: 25 zł / mc 50 zł / mc 100 zł / mc 200 zł / mc

i odebrać materiał w podziękowaniu.

W TEORII – PRAWO

Parafrazując ustawę o prawie autorskim: wszystkie zdjęcia prac wykonanych przez pracownika w godzinach i miejscu pracy stają się własnością pracodawcy. Chyba, że umowa o pracę lub ustawa stanowią inaczej. Wszystkie obowiązki pracownika muszą być jasno zapisane w umowie o pracę. Tak więc sugerując się ustawą, pracownik – o ile umowa nie określa inaczej – nie może publikować zdjęć swoich prac na swoich prywatnych profilach, ponieważ są one własnością pracodawcy – jeżeli zostały wykonane w miejscu i godzinach pracy.

Przeczytaj także

W PRAKTYCE – ŻYCIE

Tak naprawdę, czy pracownik może robić i publikować zdjęcia swoich prac na prywatnych profilach często zależy od pracodawcy. Publikacja pięknej fryzury, czy starannie wykonanych paznokci to świetna reklama dla salonu. Jednak…przy okazji samego pracownika, co najbardziej stresuje pracodawcę. Jest to bardzo sporna kwestia. Jedni boją się, że pracownik rozreklamuje siebie i swoje prace, a następnie odejdzie z gronem klientem, drudzy podchodzą do tematu bardziej łagodnie, traktując te działania jako promocję salonu. W umowie o pracę często pojawia się zapis o zakazie konkurencji przez jakiś czas np. 3 lata, po zakończeniu pracy, więc jest to dobre zabezpieczenie pracodawcy, przed ewentualnym „zabraniu” klientów przez pracownika.

Bardzo ważną kwestią jest także konstrukcja umowy o pracę. Powinna być tak skonstruowana, żeby pracownik doskonale wiedział co może, co musi, a czego mu nie wolno. Jeśli w umowie pojawi się zapis o zakazie publikowania prac wykonanych w salonie na profilu prywatnym, a mimo to pracownik to zrobił, jest to bezsprzecznie złamanie prawa – zapisu w umowie. Można wtedy wyciągnąć konsekwencje prawne w stosunku do pracownika.

Mając jednak luźniejsze relacje, pracodawca i pracownik mogą ustnie uzgodnić, że np. w celu poszerzania zasięgów, przyciągania nowych klientów, pracownik może wrzucać zdjęcia u siebie.

Dla bardziej wybrednych jest jeszcze jeden sposób, aby dwie strony zadowolić. Jest to również częsta praktyka w salonach, o czym mówią dziewczyny z BeautyRazem. Można pracownikowi zlecić prowadzenie firmowych kont społecznościowych lub udostępnianie dodanych przez konta firmowe postów. To w dużej mierze zależy od obowiązków pracownika i ilości pracy, a także przede wszystkim od jego chęci.

Przeczytaj także

Wracając do umowy – jeżeli jest w niej napisane, że jednym z obowiązków pracownika jest prowadzenie firmowego funpage’a to musi on te zadania wykonywać. W końcu świadomie podpisał umowę, z którą się wcześniej zapoznał.

Udostępnianie firmowych postów na swoich prywatnych kontach, też jest kwestią sporną. Jedni pracownicy uważają, że konta prywatne to konta prywatne i nie chcą „zaśmiecać sobie tablicy”, dla drugich natomiast to czysta przyjemność móc udostępnić wykonaną przez siebie, czy koleżankę pracę. Wszystko sprowadza się do rozmowy pracodawcy z pracownikiem.

Publikując zdjęcia swoich prac na swoim profilu można też oznaczyć profil firmowy lub wrzucić logo firmy na zdjęcie. To będzie czytelny przekaz dla odbiorcy – gdzie została wykonana usługa i przez kogo.

PODSUMOWANIE

To, czy możesz wykorzystywać zdjęcia swoich prac wykonanych w trakcie pracy w celach prywatnych, w dużej mierze zależy od ustaleń z pracodawcą. Zgodnie z prawem możesz je publikować na swoich mediach społecznościowych tylko jeśli wynika to z umowy lub ustawy. Jednak w praktyce wielu pracodawców zezwala na to, ponieważ dla nich jest to po prostu świetna reklama i szansa na pozyskanie nowych klientów.

TAGI

Komentarze

Beauty Razem

Beauty Razem

Wspólna inicjatywa blisko 50.000 Ekspertów Beauty, kosmetyczek, kosmetologów, stylistek, wizażystek, fryzjerek i przedstawicieli kilkudziesięciu pokrewnych specjalności.

  • Promocja!

    Muzyka na Dzień Kobiet w Prezencie

    0,00  z VAT

    Najniższa cena z 30 dni: 49,99 

    Dodaj do koszyka

    Czas trwania: 60 minut

    Posłuchaj utworu demo

  • Kontrola Sanepid - Poradnik i pomocna lista kontrolna

    Kontrola Sanepid – Poradnik i pomocna lista kontrolna

    99,00  z VAT
    Dodaj do koszyka
  • BeautyRazem_Kontrola_PIP_Poradnik_i_Lista_kontrolna

    Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy – Poradnik i pomocna lista kontrolna

    99,00  z VAT
    Dodaj do koszyka
  • Porada Prawna Beauty

    249,00  z VAT
    Dodaj do koszyka

Przeczytaj także

Tajne Teczki VAT 8% Beauty Razem. Co w nich było? [Ujawniamy]

Zaskakujący finał planowanego spotkania Michała Łenczyńskiego z Beauty Razem z Ministrem Finansów Andrzejem Domańskim. Szumnie zapowiadana w mediach rozmowa nie doszła do skutku, z zdarzenie zakończyło się zaskakująco. UdostępnijTweetujUdostępnij

04.03.2024

Lista Poparcia VAT 8% na Całą Branżę Beauty

Branża beauty pokazuje jedność publikując historyczna listę żądania objęcia obniżonym podatkiem VAT 8% całego sektora beauty bez żadnych wykluczeń. W ciągu godziny ponad 1.000 osób. Pierwsza propozycja ministerstwa finansów realizowała jedynie w części postulat Beauty Razem, a niżej podpisani oczekują rozszerzenia. UdostępnijTweetujUdostępnij

02.03.2024

Na które zabiegi wejdzie VAT 8% Beauty Razem?

Projekt rozporządzenia ministra finansów kwalifikuje do obniżki VAT do 8 proc. różne obszary sektora beauty. Postulat VAT 8% na cały sektor beauty to starania Beauty Razem w 2020 roku. Pełna realizacja nie jest pewna, ale Beauty Razem pracuje nad nim dalej. UdostępnijTweetujUdostępnij

01.03.2024

Zapisz się, a nie przegapisz niczego ważnego. W naszym newsletterze znajdziesz informacje o najciekawszych dyskusjach, postach, produktach i nowościach, które ciągle pojawiają się w Grupie Beauty Razem!

Coś poszło nie tak. Spróbuj raz jeszcze.
Dziękujemy za zapis. Jesteśmy w kontakcie!