fbpx

Rollercoaster w Branży Beauty. Jak długo może potrwać stagnacja?

Sytuacja w Branży Beauty jest dynamiczna. Niektórzy mówią wprost, że przypomina przejażdżkę rollercoasterem. Po pierwszym boomie po odmrożeniu średnia kolejka wynosiła 16 dni. Trzeci tydzień po otwarciu nie napawa optymizmem: 66,46% salonów ma wolne miejsca. Średnie obłożenie wszystkich salonów wynosi 61,71%.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Akademię Sztuki Piękności w dn. 4-6 czerwca 2020 r. metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1297 specjalistów i przedsiębiorców Beauty ze środowiska Beauty Razem, rozpoczął się okres stagnacji. Badanie zostało skonfrontowane z wcześniejszym badaniem przeprowadzonym przez Akademię Sztuki Piękności na prośbę Ministerstwa Rozwoju z dn. 20 maja 2020 r. metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1340 specjalistów i przedsiębiorców Beauty ze środowiska Beauty Razem.

Obserwujemy rynek Beauty, ale zaczyna on przypominać rollercoaster. Po pierwszych 2 tygodniach nadpopytu i 16-dniowych kolejkach po odmrożeniu branży, trwa drugi tydzień uspokojenia. W kolejnych 2 tygodniach, gdy wrócą klienci którzy skorzystali z usług jako pierwsi, sytuacja może się odmienić. Szacujemy, że popyt ustabilizuje się na poziomie 60-70% tego sprzed pandemii. Dlatego konieczne są dodatkowe rozwiązania, m.in. 8% VAT na usługi kosmetyczne  – mówi Michał Łenczyński z Akademii Sztuki Piękności, założyciel Beauty Razem

Jak wygląda sytuacja w Beauty 3 tygodnie po otwarciu?

Obecnie 1/3 (33,5%) salonów deklaruje, że nie ma wolnych miejsc w grafiku. 2/3 salonów już dziś może przyjąć klientów.

Średnia zajętość kalendarzy salonów Beauty (wykres skumulowany), źródło: www.beautyrazem.pl

2/3 salonów dysponuje wolnymi terminami. Po trzech tygodniach wiemy, że wróciło 2/3 klientów. Co trzeci salon ma nadal w pełni obłożony grafik, lecz co piąty ma obłożenie minimalne, poniżej 20%. Specjaliści Beauty ponieśli koszty ok. 1200 zł na stanowisko na dostosowanie się do nowych wymogów bezpieczeństwa. Ponoszą także wysokie koszty środków ochronnych, które wzrosły do 2000%. Salony solidarnie nie przeniosły kosztów na klientów, średni wzrost cen to symboliczne 1,80 zł – mówi Michał Łenczyński z Akademii Sztuki Piękności, założyciel Beauty Razem

Średnia zajętość kalendarzy salonów Beauty, źródło: www.beautyrazem.pl

Co czwarty salon ma obecnie obłożenie na poziomie połowy kalendarza.

Jak wyglądała sytuacja w Beauty 2 dni po otwarciu?

Znacznie bardziej optymistyczne dla przedsiębiorców i specjalistów wyglądała sytuacja bezpośrednio po otwarciu branży Beauty. Ze względu na skumulowany wzrost zapotrzebowania, średnia kolejka do skorzystania z usług wynosiła wtedy 16 dni, a znalezienie wolnego terminu graniczyło z cudem. Do salonów wróciło 61,26% klientów. Po 2-tygodniowym okresie boomu, w trzecim tygodniu średnia zajętość grafików wynosi 61,7% (niemal tyle, ilu powróciło klientów). 2/3 salonów dysponuje już wolnymi terminami, u 1/3 specjalistów nadal nie byliśmy w stanie skorzystać z usług.

Średni czas oczekiwania na usługę Beauty, źródło: www.beautyrazem.pl

Dodatkowo, 66,46% salonów dysponuje wolnymi terminami „od zaraz”. Specjaliści podkreślają trudności związane z mniejszą wydajnością pracy (konieczność spełnienia wytycznych, zapewnienia przerw pomiędzy klientami, w niektórych wypadkach czasowego wyłączenia części stanowisk). Niewielka część salonów deklaruje, że nadal pozostaje zamknięta, co jest najczęściej związane z problemami natury osobistej (np. opieką nad dzieckiem, czy koniecznością ponownej organizacji rutynowego trybu pracy).

Sytuacja jest jednak nadal dynamiczna. Po pierwszej fali klientów, w ciągu kolejnych 1-2 tygodni ci sami klienci mogą ponownie skorzystać z usług. Jak twierdzą specjaliści, bez impulsu ze strony państwa, popyt ustabilizuje się na poziomie ok. 60-70% tego sprzed pandemii.

Co mówiły poprzednie badania Klientów przed pandemią?

Jak wynika z wcześniejszych badań przeprowadzonych jeszcze przed okresem zamrożenia branży Beauty, wykonane metodą CAWI w dniach 17-21 marca 2020, na reprezentatywnej próbie 3914 respondentów – klientów usług Beauty, w pierwszym okresie paniki, 4/5 klientów zdecydowało się anulować wizyty i nie korzystać z usług Beauty.

  • 80,1% całkowicie wstrzymało się od korzystania usług
  • 15% je ograniczyło
  • 4,9% chciałoby korzystać normalnie

Jednocześnie, spytano, jak wpływa późniejszy przebieg stanu epidemicznego lub epidemii, na chęć korzystania z usług Beauty:

  • 27,2% skorzysta ponownie z usług po całkowitym wyleczeniu w kraju
  • 35,7% po znaczącym spadku liczby nosicieli
  • 11,6% jakiś czas po całkowitym wyleczeniu w kraju
  • 2% po całkowitym wyleczeniu na świecie
  • 2,3% jakiś czas po całkowitym wyleczeniu na świecie
  • 21,2% chciałoby korzystać normalnie.

Należy jednak nadmienić, że ww. pierwsze badanie było przeprowadzone w okresie pierwszej paniki i dotyczyło predykcji przyszłości.

Dwa kolejne badania wskazywały stały trend: ok. 60 proc. klientów

Badania z dn. 4-5 maja 2020 r. metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 3588 klientów salonów kosmetycznych, przeprowadzone przez Akademię Sztuki Piękności na klientach specjalistów i przedsiębiorców Beauty Razem, czyli dwa tygodnie przed otwarciem salonów kosmetycznych i odmrożeniem, wskazały jasną odpowiedź o deklarowaną częstotliwością korzystania z usług danej kategorii, w stosunku do stanu sprzed epidemii, gdzie przyjęto, że 100% to „normalna” częstotliwość sprzed pandemii. Wyniki badań popytu były następujące:

68,9% fryzjer
64,0% kosmetyczka
67,1% paznokcie
47,9% przedłużanie rzęs

Następnie już po otwarciu branży Beauty, w dn. 24-25 maja 2020 roku metodą CAWI na próbie 100% specjalistów i przedsiębiorców Beauty przeprowadzono badania dotyczące popytu. Specjaliści zadeklarowali wtedy, że 61,26% klientów wróciło. Wynik należy uznać za tożsamy dla wcześniejszych badań.

Obecne badania zajętości kalendarza z 4-6 czerwca (Akademia Sztuki Piękności, metodą CAWI, na próbie reprezentatywnej 1297 specjalistów i przedsiębiorców Beauty) potwierdzają, że trend jest stały, popyt kształtuje się na poziomie 61,7% popytu sprzed pandemii. Należy podkreślić, że wyniki są skrajne. Ok. 20,9% salonów ma do 20% obłożenia, natomiast 37,5% powyżej 90%.

Jakie rozwiązania proponuje Branża Beauty w obliczu stagnacji.

Branża opracowała i przedstawiła konkretne rozwiązania prawne podparte badaniami, które zostały przedstawione rządowi. Zostały one opracowane w oparciu o dyskusje w ponad 30-tysięcznym gronie specjalistów Beauty Razem, pod szyldem „Tarczy Beauty”.

Sztandarowym postulatem jest obniżenie stawki VAT do 8% na usługi kosmetyczne. Według przedstawicieli branży, to rozwiązanie zniweluje część negatywnych skutków działania w pandemii.

Obniżenie stawki VAT do 8% na usługi kosmetyczne przełoży się bezpośrednio na płynność finansową 15 proc. przedsiębiorstw Beauty. Długoterminowo ten krok pozwoli ochronić nawet 45 tys. miejsc pracy – poinformował Michał Łenczyński z Akademii Sztuki Piękności, założyciel Beauty Razem

Dodatkowym postulatem jest dofinansowanie 50% nakładów na środki higieniczne, ochronne i dezynfekcyjne – w postaci odliczenia od podatku (karty podatkowej, ryczałtu, podatku dochodowego) z możliwością zwrotu bądź przeksięgowania na inne zobowiązania (np. ZUS). Wzrost cen wynosi ok. 2000%, a zużycie środków znacznie wzrosło w związku z podwyższonym rygorem bezpieczeństwa wprowadzonym przez wytyczne Ministerstwa Rozwoju, w których przygotowaniu został uwzględniony głos 30.000 specjalistów i przedsiębiorców Beauty z Beauty Razem, a który przygotowywały organizacje branżowe (m.in. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego Kosmetyczni.pl), oraz eksperci i specjaliści.

Zapytanie o potencjalną trzecią formę wsparcia, tzn. możliwość zrealizowania części środków z proponowanego „Bonu Turystycznego” na usługi Branży Beauty, pozostaje bez odpowiedzi:

Jak przekonują specjaliści, rozwiązania proponowane przez branżę w ramach tzw. Tarczy Beauty pozytywnie wpłynie nie tylko na branżę, ale także na pozostałe sektory – ponieważ 300.000 osób związanych z branżą fryzjersko-kosmetyczną, to także konsumenci.

Hitem okazały się nakładki profilowe Beauty Razem.

Branża promuje się wspólnie. Wielu specjalistów podkreśla pozytywny aspekt pandemii i izolacji – wiele przedsiębiorstw które stanowiły dotąd dla siebie konkurencję, uczą się wspierać i dzielić się pozytywnymi wzorcami. Przebojem okazały się nakładki na zdjęcia profilowe Beauty Razem, z wpisaną nazwą zawodu, np. „Twoja kosmetyczka„, „Twoja stylistka paznokci”. Dotychczas skorzystało z nich ponad 10.000 osób. Zmiana zdjęć profilowych w serwisach społecznościowych buduje zaciekawienie ze strony odwiedzających profil, co wprost przekłada się na wzrost liczby klientów.

Beauty Razem zapowiada także Program Wsparcia, w którym specjaliści i przedsiębiorcy Beauty będą wspierać klientów poradami, inspiracjami, czy osobistą życzliwością, budując z klientami stałe, długoterminowe relacje. Program Wsparcia ma stymulować powstawanie naturalnej więzi, jaka tworzy się pomiędzy klientem a specjalistą. Jak wynika z badania z 4-5 maja 2020 r. metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 3588 klientów salonów kosmetycznych, przeprowadzone przez Akademię Sztuki Piękności na klientach specjalistów i przedsiębiorców Beauty Razem, pomiędzy kosmetyczką a Klientką tworzy się wyjątkowa więź – oparta o zaufanie, wzajemną życzliwość, profesjonalizm usługi i poczucie bezpieczeństwa. Zaledwie 4% Klientek deklaruje, że korzysta z przypadkowych salonów bądź często je zmienia. Pozostałe 96% deklaruje pełne bądź przeważające przywiązanie do jednego, konkretnego specjalisty, czyli naszej „ulubionej” stylistki, kosmetyczki, czy fryzjerki.

Michał Łenczyński

Od 2000 r. CEO krakowskiej Akademii Sztuki Piękności, która wykształciła stacjonarnie ponad 7000 specjalistów Beauty z 50 krajów świata. Z branżą Beauty związany od 2. roku życia. W przeszłości CEO międzynarodowej franczyzy kosmetycznej oraz jeden z prekursorów e-marketingu w Polsce. Szkoleniowiec z zakresu zarządzania w branży Beauty, doradca medialny osób publicznych. Pomysłodawca i inicjator grupy wsparcia BeautyRazem, autor badań, analiz, petycji, poprawek i rozwiązań "Tarczy Beauty". Konsultant Ministerstwa Rozwoju ws. wytycznych funkcjonowania Branży Beauty, działający na rzecz szybkiego odmrożenia sektora w bezpiecznych warunkach.

Zobacz także

Czy pracownik może publikować swoje prace na swoich prywatnych kontach społecznościowych?

Publikacja: 07.07.2021

To, czy pracownik może publikować swoje prace na swoich prywatnych kontach społecznościowych, często spędza sen z powiek pracodawcom. Jakie są prawa pracownika w tym zakresie? UdostępnijTweetujUdostępnij

Przegląd kasy fiskalnej online

Publikacja: 24.06.2021

Posiadanie kasy fiskalnej online od 1 lipca 2021r. przez salony kosmetyczne i fryzjerskie, nie jest jedynym obowiązkiem związanym z samą kasą. Drugą ważną kwestią jest przegląd kasy fiskalnej online. Jako podatnik masz obowiązek zgłosić kasę do okresowego przeglądu technicznego. Kto wykonuje przegląd kasy fiskalnej online?

Salony zamykają drzwi. Już 30% więcej się zamknęło.

Publikacja: 06.04.2021

DEMENTI prasowe. 30,5 proc. więcej salonów Beauty zamknęło dziś drzwi. Najnowsze badania Beauty Razem pokazują, że rządowe zapowiedzi wsparcia wynegocjowanego przez Beauty Razem zaczynają przekonywać specjalistów do zaprzestania działalności.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza otrzymasz powiadomienia o nowych materiałach, które dla Ciebie w tym momencie przygotowujemy.

Coś poszło nie tak. Spróbuj raz jeszcze.
Dziękujemy za zapis. Miło nam być z Tobą w kontakcie :)